Jaký je váš názor na chystanou bytovou koncepci města?
-
Ústí nad Labem připravilo návrh koncepce bydlení a rozvoje bytového fondu do roku 2031. Jde o první strategický dokument města věnovaný otázce bytové politiky.
Město tímto reaguje na situaci na trhu s bydlením, stanovuje konkrétní cíle v oblasti pořizování bytů do majetku města Ústí nad Labem. Význam koncepce spočívá ve snaze nabídnout podporu seniorům, zaměstnancům, vysokoškolským studentům, mladým rodinám a lidem v náhlé složité situaci. Současně má tento dokument zdůraznit potřebu tvorby vlastního bytového fondu pro částečnou prevenci obchodu s chudobou způsobem, kdy bude město rozhodovat o přidělení bytu konkrétnímu nájemci.
Kompletní znění bytové koncepce je dostupné zde.
Diskutovat lze až do středy 13. října. V tento den také proběhne v 17.00 hodin na téma bytové koncepce on-line debata přes Google Meet (odkaz pro připojení bude zveřejněn minimálně den předem).
Po zpracování připomínek veřejnosti bude koncepci projednávat i Rada a Zastupitelstvo města.
-
Dobrý den, jako ředitel Platformy pro sociální bydlení jsem v kontaktu s cca 20 většími českými městy a navržená Koncepce bydlení Ústí nad Labem zcela odpovídá trendům a standardům jiných krajských měst (Ostrava, Liberec ad.) či větších měst v regionu (Chomutov, Most).
Ocenil bych i racionální důraz na výkup bytů a rekonstrukce, tedy relativně rychlý způsob nabytí bytového fondu s využitím státních dotací.
Pozitivní kvalitou koncepce je i promyšlený důraz na prevenci ztráty bydlení a širší spektrum obyvatel (vč. potřebných profesí a seniorů), pro kterou je podpora zamýšlená.
Pro další diskusi bych doporučil 2 témata:- jaký je realistický kvantitativní cíl v rozvoji bytového fondu města? Doporučil bych minimálně 10 nových bytů ročně.
- Pro bezpečné fungování systému je třeba zajistit kapacity magistrátu (nejlépe na Odboru sociálních služeb) - jak se plánuje posílit úvazky na tomto odboru? Doporučil bych 1 úvazek koordinátora a 1 pro přímou práci s nájemníky.
Vít Lesák, ředitel Platformy pro sociální bydlení
-
Do debaty, která proběhne ve středu 13. října od 17.00 hodin, se lze připojit pomocí tohoto odkazu – https://meet.google.com/rdv-nqsk-can
Pro připojení do hovoru je potřeba mít vytvořený Google účet.
-
Město se v současnosti nedostatečně stará o svůj majetek. Pořizovat si další nemovitý majetek i za cenu využití dotací s tím, že pak nebudou dostatečné prostředky na údržbu a opravy jako je to nyní u současného majetku města je absurdní a hloupé. Není jednodušší revidovat nájemníky stávajících bytů na obvodech a v ovládaném BD Bukov a vypovědět nájemní smlouvy těm, kteří si "mohou dovolit" jinou formu bydlení a uvolněné byty využít pro záměr v bytové koncepci? V bytové koncepci zcela chybí pasáže o podpoře budování bytového fondu třetími subjekty, například poskytnutí pozemků nebo přípravu infrastruktury pro nové družstevní či jiné formy bydlení? Například město poskytne zasíťovaný pozemek, na základě veřejné zakázky se vybere subjekt, který na něm postaví bytový dům o X bytech a bude garantovat, že menší část bytů bude se zvýhodněným nájemným, kde město bude moci ovlivňovat obsazení nájemníky.
-
Dovolil bych si ještě jednu poznámku. Je hezké, že má město zájem o názor občanů, ale způsob zdá se mi být poněkud nešťastný.
12.10. vyjde tisková zpráva, že ve středu 13.10. proběhne debata o bytové koncepci - občane zaregistruj se, přečti si čtyřicetistránkový dokument, zamysli se nad ním, udělej si relevantní názor a zítra odpoledne s námi podebatuj (pokud zrovna nemáš nic jiného v plánu). Je to to způsob, jak získat relevantní zpětnou vazbu s možností ovlivnění strategie města nebo je to čirý alibismus? -
Dobrý den,
dle mého názoru město dlouhodobě postrádá směr v oblasti nákupu bytů a mnohem iniciativnější jsou různí spekulanti, kteří do města sestěhovávají problémové osoby. Proto, ta koncepce je slušný začátek změnit trend, kdy město za předchozích garnitur byty prodávalo a naopak je začne kupovat.
To stejné bych navrhoval i u pozemků, kdy bych "nic" neprodával, ale třeba jen pronajímal klidně na dobu 50 let. Tím se vyhne město složitému a drahému vykupování. Bohužel každé zastupitelstvo se něco prodává....
-
@kolarmartin @kolarmartin Dobrý den, mýlíte se. Město o této koncepci informovalo před týdnem (6.10.2021). Včerejším příspěvkem pouze připomíná možnost debatovat.
-
Zdravím zástupce našeho města,
chtěl bych se vyjádřit ke strategii města týkající se bytové koncepce. Je zajímavě napsaná a řeší i podstatné otázky financování a výběru, dokonce i přestavby.
-
Chybí mi ovšem konkrétnější popis nemovitostí, kterých by se to týkalo, město tak bude řešit pouze útržky nemovitostí po celém městě a nadále nebude mít vliv na cenotvorbu nájemného v jednotlivých částech města.
-
Zapojení veřejného sektoru jsem ve strategii nenašel, stát i kraj má ve městě nemovistosti a pozemky, které nejsou aktivně využity a naopak byly snahy je prodat např. objekt školy Stará 100, objekty Krajské majetkové, ulice Na Schodech či na ústeckém Střekově, nebo objekt ubytovny ÚZVSM u Hönigovy vily proti ústeckým zdymadlům. Dále je nevyužitý objekt nádraží Ústí n. L. - sever, dále likvidovaný objekt UJEP v ulici Králova výšina, nebo poměrně nevyužitý je i objekt České pošty Na Předmostí. Prospělo by i vyčlenění patra v bývalém rektorátu v Hoření 13....
-
Nevyužití dobré praxe obvodu Neštěmice, nenašel jsem způsob stabilního financování městských obvodů na otázku správy bytových věcí přenesené magistrátem.
Obvody by měly dávat veřejně přehled pomocí městské IT firmy o volných bytech a neveřejně by všechny obvody měly vést neveřejnou, ale transparentní elektronickou evidenci nájemních smluv, což nyní centrálně elektronicky není. Systém by automaticky upozornil na potenciálně disponibilní byty. Zároveň by obvody jako nejbližší instance veřejné správy k občanům měly mít stále zachovanou starost o podepisování smluv a komunikaci s nájemníky.
- "Tento dokument nepředpokládá vznik podporovaného bydlení pro osoby s nízkou motivací ke změně životního stylu či nízkou kompetencí k bydlení. Město Ústí nad Labem podporuje z rozpočtu vybrané poskytovatele sociálních služeb mimo jiné s cílem zvýšit motivaci klientů začlenit se do společnosti a přednost v rámci omezených kapacit podporovaného bydlení mají osoby s hendikepem a zranitelné osoby 65+."
"Sociální pracovník na základě získaných informací do klienta či od jiných zdrojů vypracovává osobní anamnézu, která mimo bytových poměrů zahrnuje přehled o rodinné, sociálně-ekonomické situaci, zdravotní stav klienta, jeho zvláštních zvyklostí, ale i silné a slabé stránky jeho osoby."
Co je myšleno pod pojmem osoby s nízkou kompetencí k bydlení?
Proč zde není spolupráce s Krajským úřadem Ústeckého kraje na území města, když oblast osob s hendikepem je i věcí jejich "Akčního plánu", tedy např. chráněného bydlení? Mimochodem, žádosti k přijetí do sociálních pobytových zařízení jsou taktéž násobně neuspokojovány.
Z hlediska morálního a etického přístupu lze tento odstavec charakterizovat jako zasahování do velmi osobních věcí každého jednotlivce, pokud se jedná o běžný nájemní vztah, i když v bytové nouzi, žádané informace mají charakter pro přijetí do sociálního zařízení.
Vůbec zde není popsána spolupráce mezi úřady (např. s Úřadem práce), odkud tedy budou informace (o nich), když ne od "klientů v bytové nouzi" čerpat?
Proč strategie neřeší startovací byty pro mladé?
Proč strategie neřeší nakládání s byty do budoucna, ale pouze jejich odkup?
Proč ve strategii chybí strategické kroky města při nakládání s byty v minulosti a jejich vyhodnocení?
- Strategie úplně pomíjí modulární byty nespojené přímo se zemí, ty lze stavět rychleji, levněji a hlavně v počtu a na místech, kde je žádoucí ovlivnění cenotvorby nájmů. V České republice je i jejich výrobce. Město na to pozemky má, stačí upravit územní plán...
-
-
@vycit86533 Oprava, ÚZVSM budovu u ústeckých zdymadel v srpnu prodalo...