Střížovický vrch - singletrail
-
@admin_bb Určitě souhlasím s vybudování singeltrailu. Ve městě ani v blízkém okolí nic podobného legálního není. Střižák je dobře dostupný a pokud nebudou narušeny současné pěší trasy, tak je to ideální místo :)
-
Dobrý den, jsem každodenní "uživatel" Střížovického vrchu a dlouhodobý pečovatel o toto místo, detailně znalý situace. Střížovický vrch si zaslouží ochranu jako jedno z posledních klidových a unikátních míst přímo v centru města, které dosud bylo téměř nedotčeno zásahy. Krajina sice kulturní a vágní, přesto právě onou vágností uprostřed města cenná. Před lety jsme zabránili jeho destrukci v podobě obří kryté sjezdovky. Bohužel tlak na jeho "zatraktivňování" nebo zpřístupňování čím dál většímu množství lidí se ani po té nepřestal stupňovat. Určitě mi nevadí setkávat se v místě s jednotlivými cyklisty a nadšenci, kteří si stejně jako pěší a pejskaři užívají ještě relativní klid tohoto místa a kteří jsou schopni respektovat druhé, zvěř, neprodukovat odpad a nejezdit na kopec autem. V poslední době se ale Střižák stává jakýmsi "drive-in" k rychlé spotřebě. Auta, čtyřkolky, kola, davy lidí, spousta odpadků, který sbíráme zase především my, místní. Soužití s cyklisty pociťujeme již nyní jako leckdy obtížné. Stává se, že na úzké lesní cestě, byť oficiální turistické, se velkou rychlostí vyřítí jezdec na mtb kole. Chodci i psi se dostávají do kolizí. Kromě obecného požadavku na ochranu místa mám k projektu samotnému několik konkrétních výhrad. 1) Projekt má být veden u Dantovy stezky - předkladatelé se netají tím, že chtějí zpevnit cestu od Všebořic až k Pohodě a případně zřizovat "přírodní parkoviště"(informace od Jana Váchy). Jakmile se ovšem jednou oficiálně zpřístupní Střižák pro auta, nebude možné tato již zastavit. Dantova stezka slouží především všebořickým a její změna na příjezdovou cestu pro auta a přetnutí stávajících cest traily, naruší její klid. 2) i přepracovaný projekt se velmi blíží ke koridorům zvěře, vymezených zákonem, v jednom místě se dokonce přímo dotýká tzv. USES celku. Předpokládám, že zvěř se přestane v těchto místech cítit v bezpečí a bude zaháněna blíže k lidským obydlím dolů do Všebořic. V místech trailů také prokazatelně žijí zvláště chráněné druhy drobných živočichů a ptáků. 3) Střížovický vrch by měl mít dávno právo na ochranu před vjezdem aut zákazem vjezdu, průjezd by měl být umožněn pouze majitelům pozemků a ošetřen systémem povolenek např. pro kynology či pořadatele závodů tak, jak je tomu na Miladě. Je zcela kontraproduktivní lákat na již tak auty přetížený a poškozovaný Střižák auta další. Původní, mnohem rozsáhlejší projekt bikecentra, který byl OŽP zamítnut, neboť nerespektoval USES celky a biokoridory, obsahoval záměr budování infrastruktury, včetně parkoviště a pracoval s "dobrou dostupností pro auta shora i zdola". Projekt byl sice významně přepracován, ale nikde není dáno, že není jen prvním krokem k rozšiřování. Unikátnost místa by měla být tou největší hodnotou. Budování infrastruktury v tomto autenticky přírodním místě není skutečným veřejným zájmem. Veřejným zájmem je péče o přístupové cesty a stezky pro pěší, péče o kultivaci zeleně na rozhraní s obytnými zónami, čistotu místa, toho však ani přes četné podněty není municipalita dlouhodobě schopná.
-
@admin_bb
Myslím, že podobná aktivity v Ústí chybí a budu vznik podporovat. Chápu i obavy těch, kteří chtějí ochránit přírodu a klid na Střižáku a k tomu právě slouží tato diskuse, která bude hledat ideální průnik obou táborů. Přesto si myslím, že jde ale o vhodné a realizovatelné využití pozemků a budu se na singletreky těšit ! -
Kategoricky nesouhlasím, a to zejména s parkovištěm a příjezdem pro auta. Pokud si do jedné z posledních klidných přírodních zón ve městě přivedeme auta, tak si budu klepat na čelo, co jsme to za město. Slovy hovoříme o potřebě rozumného využívání krajiny, ale když dojde na činy, tak asfaltujeme a parkujeme a přitahujeme dopravu. To opravdu nemá budoucnost, auta naráží na limity existence ve městě, je potřeba hledat jiná řešení. Až vybudujeme parkoviště, tak nebude cesty zpět.
Cyklistiku na Střižáku ano. Auta ne. Vezměme to jako výzvu: "vyšlápněte si na Střižák a sjeďte si dolů – a chovejte se u toho tiše a ohleduplně, jsou tu další lidé a zvířata". Buďme město, které si obklopenost přírodou a zajímavost krajiny dá do vizitky, používejme to v propagaci. Jinak se image špinavého města plného fabrik nezbavíme.
-
Dobrý den všem, přicházím v míru :) Neodmítám aktivní trávení volného času všech bez rozdílu věku v přírodě, ale zároveň odmítám větší narušování dalšího kousku přirozeného prostředí, které se nám v centru města ojediněle nabízí. Sami uznejte, že vyžití tam nyní máte i za tohoto stavu a že singletrail by byl začátek a podpora toho, proti čemu tady místní řady let bojují - aby se stal z jednoho z výběžků Českého středohoří lunapark. Strašně moc si tam místní mafiáni přáli hrát golf nebo jezdit na lyžích. Neprošlo to. Není tu prostor pro výstavbu parkovišť, vedení města ani obvodu v životě nezajistí plynulý chod, AVE v životě nebude sbírat odpadky po celém prostoru. Tak si nedokážu představit, že to, co potkávám na Miladě za davy, bude jezdit na Klíši. Stačí nám plavecká hala ad. Bohužel už se po několika cyklosoutěžích na Střižáku i u mně vytratila představa o slušném jezdci na kole - je po nich nepořádek, někdy přijíždí nečekaně z míst a dostávají mě i členy mé rodiny do nepříjemných situací (vystraší nás rychlou jízdou ad.). Zároveň si přeju, aby měla v prostoru, kde žiju, nárok na klidný život i divoká zvířata. Pojďme se navzájem respektovat a zkusit nechat alespoň nějaký kus přírody přírodou a nezneužívali ji jen pro své osobní chvilkové potěšení. Podpořila bych maximálně zlepšení překážek tréninkového místa v horní části vrchu, kde děti skáčou na paletách.
-
S projektem souhlasím už jenom z několika důvodu.
- dojde k oddělení dvou různých skupin, které se pohybují jinou rychlostí (kolize mezi cyklistou a pěším chodcem)pěší chodí po vyznačených cestách (turistická cesta) cyklista se pohybuje po své vyznačené cestě.
2.dojde k z zpřístupnění části kopce který je sice protkán spoustou stezek. Stezky jsou ve svahu a v mapách jsou zaneseny jako lesnické cesty (tyto cesty smí legálně využívat pouze správa lesa atd., pěší je tam ilegálně, cyklista je tam ilegálně).
3.zbudování zádržného parkoviště které budou moci využít jak cyklisté, tak lidé na procházce. Spousta návštěvníků k parkování využívá stání na louce. U silnice mezi Střížovicemi a Všebořicemi. Pokud se zakáže vjezd autem na střižovický vrh budou muset lidé parkovat jinde, takže zaplní místa stávajícím obyvatelům městských částí Všebořic ,Klíše. - zbudování WC. Doteď drtivá většina návštěvníků chodí do lesa jak pěší ta cyklisté. To samé i s odpadem. Jedna z málo možností kde se dá vyhodit odpadky je u hospody Pohoda. A to je na takhle velký kopec žalostně málo.
- dojde k oddělení dvou různých skupin, které se pohybují jinou rychlostí (kolize mezi cyklistou a pěším chodcem)pěší chodí po vyznačených cestách (turistická cesta) cyklista se pohybuje po své vyznačené cestě.
-
Odpadky, které si civilizovaní lidé do přírody přinesou, si taky odnesou. Koše jsou kontraproduktivní.
-
Pěkný den. V zásadě souhlasím s negativním názorem na věc – zejména na základě podnětů Ondřeje a Petry.
Vůbec bych se nebál se ostře vymezit. Tahle lokalita je jako jedna z mála dostupná z centra do 30-ti minut pěšky a nabízí vcelku neupravený terén k procházce. Tzn. autentický dojem přírody. Větruše tohle nenabízí, Střekov leda nad Novou vsí. Erbenova vyhlídka je plná neustále s výhledem na zástavbu. Pro oblast Chuderova by se měla založit organizace pro urážení urbanistické kvality.
Jakmile se systematicky začne prostředí vrchu upravovat, je to (a trochu se červenám, jak to zní boomer) stane se to krajinou urbanizovanou a v podstatě z něj zmizí kouzlo. Argument geografickým oddělením je irelevantní, je logické, že okolní infrastruktura bude muset časem na vytvořený prostor na takovou poptávku po trávení volného času reagovat.
Obecně zastávám názor, že by ten nejslabší účastník prostoru (rychlostí, nároky atp.) – pěší měl být prioritní. Dovolím si úskočnou metaforu – je to jako chodit kolem hradby kovových stojících leasingů do velkého parku na procházku na asfaltu.
Tohle rozhodnutí by neměly ovlivňovat skupiny dojmologů, mezi které se řadím, jak ze strany kolařů nebo pěších nebo propagátorů střelby pand. Pro tohle je potřeba lidí z oboru, kteří tématu krajiny a enviromentu rozumí a jim posléze naslouchat.
-
Vybudování oficiálních singltrail stezek na místě, které už cyklisté aktuálně využívají, mi přijde naprosto logické a rozhodně bych to uvítal, protože míst pro sportovní vyžití mládeže je zde stále velký nedostatek. Je jasné, že je budou využívat hlavně děti, které tady trénují už teď a cyklisti, co si to sjedou jako spestření své trasy přes Střižák. Tohle rozhodně není něco, co by přitáhlo nějaké davy, takže protiargument, že tam kvůli tomu kriticky naroste pohyb aut mi přijde úplně scestný. Navíc stezky tohoto charakteru a tak malého rozsahu budou mít naprosto minimální vliv na okolní přírodu, což potvrzují studie z jiných lokalit typu Trutnov Trails, které jsou navíc výrazně většího rozsahu. Chápu, že místní se nechtějí dělit o "svojí" rekreační oblast, ale je třeba si uvědomit, že veřejný prostor by měl sloužit všem a podobné projekty jsou velmi prospěšné, především pro mládež.
-
S projektem trailů na Střížáku nesouhlasím. Místní, ale v současnosti už pravděpodobně i ostatní Ústečáci lokalitu vyhledávají/li právě proto, že to je kus té zdánlivě "opravdové" přírody. Terén, výhledy, zvěř...to vše navozuje dojem klidného koutu prakticky uprostřed města. Že je takových míst po městě hodně? A kde prosím pěkně? Charakterem jsou jinde, ať už je to Erbenka, Mariánka, Střekov... Vždy jsou úzce navázány na okolní zástavbu, Střížák je přeci jen alespoň trochu odstíněn. Jako takový může posloužit k relaxaci i sportu různým skupinám lidí, ovšem má-li to být v moderním duchu, není totálně postavené na hlavu zabudovat tu - byť "přírodní" - parkoviště, umožnit vjezd autům v době, kdy se celosvětově řeší nadměrné využívání automobilové dopravy, kdy se hledají cesty, jak lidi přimět k využívání MHD, sdílených dopravních prostředků anebo - světě div se - pěší chůze? Pokud chci na Střížáku sportovat, musím tam dojet autem? Není spíš výzva jej vyšlapat/vyběhnout/vyjet na kole? Má logiku místo snahy o vybudování lepší image města jen dál pokračovat v tom, že si zničíme i tu malou iluzi přírody v samém středu? Už teď je otřesné, když se na kopci prohánějí čtyřkolky, je to bezohledné vůči všem ostatním. Zlepšení infrastruktury pro zpřístupnění trailů to jistě nezlepší. Za místního, téměř každodenního uživatele lokality prosím, aby byly brány v potaz námitky nás, kteří zde žijeme, a ohledy na to, že zde nežijeme sami, ale žije zde také spousta zvěře, která je narůstajícím množstvím návštěvníků stresována už teď.
-
Tak si zde pročítám příspěvky a rozhořel se zde klasický boj pěší proti cyklistům. Takže mi nezbývá, než cyklisty podpořit. Důvody uvedu níže:
Cyklisté tam už stejně jsou. Když jim dáme prostor pohybovat se po jejich vlastních tratích, omezíme tím možnost střetu s chodci.
Nemyslím, že by se nějak zásadně změnilo množství cyklistů v lokalitě. Zamýšlené tratě budou atraktivní pro pár místních, protože jsou blízko. Ti už tam stejně jezdí. Nejedná se o bajkpark typu Klíny, kam se jezdí na celý den z celé republiky. Co by tu kdo za dvě hodiny dělal?
Vliv na zvěř posoudit nedokážu, ale předpokládám, že to mají ošéfované, když je to už v této fázi. Tudíž by to mělo být OK, jen s minimálním dopadem.
Už zde padlo, že pěší se pohybují po cestičkách, které zde jsou a chtějí to tak zachovat. Jenže po nich se zde už nyní pohybují i cyklisté a pro obě skupiny je to nelegální. Nemají tam co dělat. Již to bylo vysvětleno proč. Takže tento argument je mimo mísu. Naopak aspoň jedné skupině vytvoříme legální podmínky pro pohyb a druhé uvolníme místo na zbylých cestách.
Parkování a auta jsou problém obecně. Možná jich pak bude víc, možná ne. Mě osobně by třeba nikdy nenapadlo tam autem jet ani s kolem, ani na procházku. To je o lidech a nevyřeší to ani zákaz, ani nic jiného. Určitá skupina lidí prostě pěšky nechodí. Parkoviště může naopak pomoci alespoň zachytit auta na tom správném místě a ne všude kde se dá.
Takže za mě pozitiva převyšují negativa a jsem pro vybudování.
-
@ondřej ale Pane, pokud si přečtete domumentaci, tak v obrázku je vyznačen stoupací trail, takže žádný autem nahoru - na kole dolů!
-
Projekt singletrailů se mi líbí a podporuji je. Střižák je místo, které by mělo více sloužit jako periurbánní park, či lesopark. Je to klasická kulturní krajina, kde je potřeba hledat rovnováhu mezi přírodou a využitím obyvatel Ústí. Oživení Střižáku může mít přínos pro celé město. Toto je přesně projekt, který tam pasuje. Stejně tak by se měly budovat třeba i lepší trasy pro běžce, louky na opalování a další aktivní relax. To, co tam nepatří, je silniční doprava. S tou je potřeba být velmi opatrný a nebál bych se dát na všechny příjezdovky směrem k Pohodě zákaz vjezdu s výjimkou jen pro dopravní obsluhu. Traily budou skvělé a těším se na ně. Ještě by to pak chtělo zlepšit značení a úpravu vstupů do lesa pro pěší, to je v některých místech tristní.
-
@tomekusti dobrý den, z čeho vycházíte v tvrzení, že chodci jsou na lesních stezkách na Střížovickém vrchu nelegálně? Veřejná prostupnost krajiny i právo vstupu do lesa - mimo zákonné výjimky - se samozřejmě týká i Střížovického vrchu. Mimo lesní cesty nebo značené cesty je (§ 20 lesního zákona) zakázáno jezdit na kole.
-
@petra-morvayová Jenže ona je otázka jaká lesní cesta to je a zákon je v tomto nejednoznačný. Jakákoli neznačená cesta v podstatě není určena k užívání dle vámi uvedeného zákona. Je tedy sporné, co se tam může a co ne. Na kole jistě ne (zde to je jasné), pěšky? Pravděpodobně také ne, protože nelze splnit veškeré předpoklady o užívání dané zákonem.
Z tohoto výkladu. Ale jistě by se našlo více názorů na danou problematiku.
Každopádně zlegalizovat a oddělit cesty pro pěší a cyklisty, by jistě nevedlo ke zhoršení současné situace. Naopak by jí pomohlo.
Každé místo, kde se potkávají různé skupiny lidí (pěší, běžci, cyklisti, běžkaři, pejskaři, ...), je ze své podstaty potenciálním místem sporu a ohrožení jedněch i druhých. Takže oddělit je, není chybou.
-
Dobrý den, s realizací singletrailu nesouhlasím. Rozhodně v tom není žádná averze vůči cyklistům, již nyní se na Střížáku pohybují cyklisté i pěší a je to tak podle mě v pořádku a obě skupiny zde mohou bez problémů společně fungovat. Jen jsem přesvědčena, že Střížovický vrch je zcela jedinečnou přírodní zónou v centru města a je úžasný právě v tom, že se lze za pár minut z obytné zóny dostat do přírody - ať již na procházku či vyjížďku na kole. Obávám se narušení tohoto přírodního charakteru, který je pro město a jeho obyvatele cenný. Možnost jít s dětmi či se psem ve městě na procházku do lesa či na louku je unikátní, nemusíme přece mít všude vybudováno "něco navíc", v dnešní době je takový kus neupravené přírody podle mého názoru pro obyvatele města cennější.
-
@tomekusti zajímalo mě, z které právní úpravy konkrétně své původní tvrzení čerpáte. O zákazu vstupu chodců na tyto cesty či stezky není nikde zmínka. Kde není zákonem omezeno, tam je dovoleno pěším na lesní pozemky vstupovat. Lesní cesty jakožto účelové komunikace obecně spadají do práva bezplatného obecného užívání obvyklým způsobem a k obvyklým účelům podle § 19 odst. 1 Zákona č. 13/1997 Sb, pokud zákon nestanoví pro speciální případ jinak. Na návrh vlastníka a k ochraně jeho oprávněných zájmů může silniční správní úřad veřejný přístup upravit nebo omezit. Právo vstupu do lesa je zaručeno i § 19 lesního zákona a § 63 zákona o ochraně přírody a krajiny (institut veřejné přístupnosti krajiny), přičemž tyto zákony vymezují možnosti omezení tohoto práva (např. vojenské lesy, chráněná území, školky, obory, bažantnice nebo dočasný zákaz vstupu do lesa vyhlášený obcí s rozšířenou působností). Vzhledem k tomu, že pojem „lesní cesta“ se v ČSN 73 6108 používá střídavě ve dvou významech, tedy někdy tak, že zahrnuje i lesní stezky a lesní pěšiny, jindy tak, že zahrnuje jen lesní cesty 1. až 4. kategorie (tedy cesty určené primárně k lesnímu hospodářství), vzniká právní nejasnost ohledně těch ustanovení § 20 lesního zákona, podle nichž je v lese mimo lesní cesty zakázáno jezdit na kole, saních, lyžích a koních mimo lesní cesty nebo značené cesty: není jednoznačné, zda se tento zákaz vztahuje i na neznačené stezky a pěšiny. Vyhláška č. 433/2001 Sb. (zrušena k 1.1.2018), kterou se stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa, však lesní cestu definuje jako „účelovou komunikaci, která je součástí lesní dopravní sítě, určená k odvozu dříví, dopravě osob a materiálu pouze v zájmu vlastníka lesa a pro průjezd speciálních vozidel. Ale omezení pohybu chodců dáno tímto není.
Pokud jsou lesní cesty chápány jako součást lesa, vztahuje se ně obecný zákaz vjíždět do lesa motorovými vozidly podle lesního zákona. Tento zákaz se nevztahuje na vlastníka a nájemce lesa a vlastník lesa je oprávněn ze zákazu udělovat výjimky.
-
Po přečtení příspěvků jsem jednoznačně pro vybudování stezek v této lokalitě. Že parta nadšenců něco vytvoří zdarma pro všechny ústecké cyklonadšence je podle mě super. Pak tedy nerozumím odpůrcům, co se jim nelíbí. Spíš mi připadá, že to je moje a vy cizáci z jiné čtvrtě tu nemáte, co pohledávat. Vždyť v každém negativním příspěvku je uvedeno, že má dotyčný obavy z toho, že vlastně projekt bude úspěšný. Kolik je takových projektů v Ústí? Asi jako šafránu a to je silné slovo. Ještě k odpůrcům, prosím prostudujte si o čem se tu vede diskuze. Kde ty tratě povedou mi připadá, že půlka nemá ani ánunk. Jen tak si od PC všechno zadupat a pak chodit 13 let kolem díry na Míraku je ok.
-
@ales Dobrý den, dle jmen, která zde v diskusi jsou a které považujete za pouhé "negativní odpůrce", mohu zaručit, že jsou to právě lidé, kteří mimo jiné celé roky Střižák zbavují tun odpadu a každý den se starají o to, aby na něm bylo "k (sou)žití". Domněnky, že se jedná o nějaké notorické prudiče, co sedí u PC, vám zaručuji, že jsou mylné. Pokud o jejich existenci a péči nemáte tušení, je to smutné. Rozhodně jsou to obdobní dobrovolní nadšenci a lidé s angažovaným vztahem k místu. Nebylo s nimi otevřeně do této doby komunikováno a jsou tímto postaveni rovnou před projekt. Ten jim nebyl do této doby nikým představen. Kvalitní komunikací jistě mohlo být dosaženo, že by byl v klidu a zcela bez problémů obhájen. Místo toho měl být rovnou minulé pondělí projednán radou s návrhem smlouvy, to je s podivem a negativitu příspěvků bych přičetla spíše podcenění komunikace předkladatelů projektu se zájmovou veřejností. A Jan Vácha ví, kde se stala chyba. Ne na naší straně.
-
Zásadně nesouhlasím s vybudováním "singletrailů" v této, již dnes velmi zatížené lokalitě. Střížovický vrch by měl i nadále sloužit jako klidové a odpočinkové místo pro lidi všech věkových kategorií, kteří si na Střížovický vrch chodí do přírody hlavně odpočinout a načerpat v této "zátěžové" době psychické síly. Vybudováním nových trailových cest a bude sloužit pouze vybrané skupině lidí a přinese sebou spousty negativních aspektů. Já bych naopak přivítala taková opatření vedení města, která by vedla k zamezení vjezdu čtyřkolek a cros-motorek na lesní a polní cesty, které už jsou prakticky zničeny. Střížovický vrch potřebuje pomoc a nikoliv další zátěž, která by v tomto případě zcela určitě nastala. Jenom je škoda, že o tomto zamýšleném záměru neví většina místních lidí a nemůže se tak k situaci vyjádřit. Reagují tak lidé, kteří ani v okolí nebydlí a problémy místních je ani nezajímají. Všude ve vyspělých státech si lidé přírody váží a chrání, jenom u nás je tomu naopak. Zkuste jednou opravdu udělat něco v zájmu široké veřejnosti a nikoliv pro podnikatelské aktivity svých přátel.