Střížovický vrch - singletrail
-
@tomekusti dobrý den, z čeho vycházíte v tvrzení, že chodci jsou na lesních stezkách na Střížovickém vrchu nelegálně? Veřejná prostupnost krajiny i právo vstupu do lesa - mimo zákonné výjimky - se samozřejmě týká i Střížovického vrchu. Mimo lesní cesty nebo značené cesty je (§ 20 lesního zákona) zakázáno jezdit na kole.
-
@petra-morvayová Jenže ona je otázka jaká lesní cesta to je a zákon je v tomto nejednoznačný. Jakákoli neznačená cesta v podstatě není určena k užívání dle vámi uvedeného zákona. Je tedy sporné, co se tam může a co ne. Na kole jistě ne (zde to je jasné), pěšky? Pravděpodobně také ne, protože nelze splnit veškeré předpoklady o užívání dané zákonem.
Z tohoto výkladu. Ale jistě by se našlo více názorů na danou problematiku.
Každopádně zlegalizovat a oddělit cesty pro pěší a cyklisty, by jistě nevedlo ke zhoršení současné situace. Naopak by jí pomohlo.
Každé místo, kde se potkávají různé skupiny lidí (pěší, běžci, cyklisti, běžkaři, pejskaři, ...), je ze své podstaty potenciálním místem sporu a ohrožení jedněch i druhých. Takže oddělit je, není chybou.
-
Dobrý den, s realizací singletrailu nesouhlasím. Rozhodně v tom není žádná averze vůči cyklistům, již nyní se na Střížáku pohybují cyklisté i pěší a je to tak podle mě v pořádku a obě skupiny zde mohou bez problémů společně fungovat. Jen jsem přesvědčena, že Střížovický vrch je zcela jedinečnou přírodní zónou v centru města a je úžasný právě v tom, že se lze za pár minut z obytné zóny dostat do přírody - ať již na procházku či vyjížďku na kole. Obávám se narušení tohoto přírodního charakteru, který je pro město a jeho obyvatele cenný. Možnost jít s dětmi či se psem ve městě na procházku do lesa či na louku je unikátní, nemusíme přece mít všude vybudováno "něco navíc", v dnešní době je takový kus neupravené přírody podle mého názoru pro obyvatele města cennější.
-
@tomekusti zajímalo mě, z které právní úpravy konkrétně své původní tvrzení čerpáte. O zákazu vstupu chodců na tyto cesty či stezky není nikde zmínka. Kde není zákonem omezeno, tam je dovoleno pěším na lesní pozemky vstupovat. Lesní cesty jakožto účelové komunikace obecně spadají do práva bezplatného obecného užívání obvyklým způsobem a k obvyklým účelům podle § 19 odst. 1 Zákona č. 13/1997 Sb, pokud zákon nestanoví pro speciální případ jinak. Na návrh vlastníka a k ochraně jeho oprávněných zájmů může silniční správní úřad veřejný přístup upravit nebo omezit. Právo vstupu do lesa je zaručeno i § 19 lesního zákona a § 63 zákona o ochraně přírody a krajiny (institut veřejné přístupnosti krajiny), přičemž tyto zákony vymezují možnosti omezení tohoto práva (např. vojenské lesy, chráněná území, školky, obory, bažantnice nebo dočasný zákaz vstupu do lesa vyhlášený obcí s rozšířenou působností). Vzhledem k tomu, že pojem „lesní cesta“ se v ČSN 73 6108 používá střídavě ve dvou významech, tedy někdy tak, že zahrnuje i lesní stezky a lesní pěšiny, jindy tak, že zahrnuje jen lesní cesty 1. až 4. kategorie (tedy cesty určené primárně k lesnímu hospodářství), vzniká právní nejasnost ohledně těch ustanovení § 20 lesního zákona, podle nichž je v lese mimo lesní cesty zakázáno jezdit na kole, saních, lyžích a koních mimo lesní cesty nebo značené cesty: není jednoznačné, zda se tento zákaz vztahuje i na neznačené stezky a pěšiny. Vyhláška č. 433/2001 Sb. (zrušena k 1.1.2018), kterou se stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa, však lesní cestu definuje jako „účelovou komunikaci, která je součástí lesní dopravní sítě, určená k odvozu dříví, dopravě osob a materiálu pouze v zájmu vlastníka lesa a pro průjezd speciálních vozidel. Ale omezení pohybu chodců dáno tímto není.
Pokud jsou lesní cesty chápány jako součást lesa, vztahuje se ně obecný zákaz vjíždět do lesa motorovými vozidly podle lesního zákona. Tento zákaz se nevztahuje na vlastníka a nájemce lesa a vlastník lesa je oprávněn ze zákazu udělovat výjimky.
-
Po přečtení příspěvků jsem jednoznačně pro vybudování stezek v této lokalitě. Že parta nadšenců něco vytvoří zdarma pro všechny ústecké cyklonadšence je podle mě super. Pak tedy nerozumím odpůrcům, co se jim nelíbí. Spíš mi připadá, že to je moje a vy cizáci z jiné čtvrtě tu nemáte, co pohledávat. Vždyť v každém negativním příspěvku je uvedeno, že má dotyčný obavy z toho, že vlastně projekt bude úspěšný. Kolik je takových projektů v Ústí? Asi jako šafránu a to je silné slovo. Ještě k odpůrcům, prosím prostudujte si o čem se tu vede diskuze. Kde ty tratě povedou mi připadá, že půlka nemá ani ánunk. Jen tak si od PC všechno zadupat a pak chodit 13 let kolem díry na Míraku je ok.
-
@ales Dobrý den, dle jmen, která zde v diskusi jsou a které považujete za pouhé "negativní odpůrce", mohu zaručit, že jsou to právě lidé, kteří mimo jiné celé roky Střižák zbavují tun odpadu a každý den se starají o to, aby na něm bylo "k (sou)žití". Domněnky, že se jedná o nějaké notorické prudiče, co sedí u PC, vám zaručuji, že jsou mylné. Pokud o jejich existenci a péči nemáte tušení, je to smutné. Rozhodně jsou to obdobní dobrovolní nadšenci a lidé s angažovaným vztahem k místu. Nebylo s nimi otevřeně do této doby komunikováno a jsou tímto postaveni rovnou před projekt. Ten jim nebyl do této doby nikým představen. Kvalitní komunikací jistě mohlo být dosaženo, že by byl v klidu a zcela bez problémů obhájen. Místo toho měl být rovnou minulé pondělí projednán radou s návrhem smlouvy, to je s podivem a negativitu příspěvků bych přičetla spíše podcenění komunikace předkladatelů projektu se zájmovou veřejností. A Jan Vácha ví, kde se stala chyba. Ne na naší straně.
-
Zásadně nesouhlasím s vybudováním "singletrailů" v této, již dnes velmi zatížené lokalitě. Střížovický vrch by měl i nadále sloužit jako klidové a odpočinkové místo pro lidi všech věkových kategorií, kteří si na Střížovický vrch chodí do přírody hlavně odpočinout a načerpat v této "zátěžové" době psychické síly. Vybudováním nových trailových cest a bude sloužit pouze vybrané skupině lidí a přinese sebou spousty negativních aspektů. Já bych naopak přivítala taková opatření vedení města, která by vedla k zamezení vjezdu čtyřkolek a cros-motorek na lesní a polní cesty, které už jsou prakticky zničeny. Střížovický vrch potřebuje pomoc a nikoliv další zátěž, která by v tomto případě zcela určitě nastala. Jenom je škoda, že o tomto zamýšleném záměru neví většina místních lidí a nemůže se tak k situaci vyjádřit. Reagují tak lidé, kteří ani v okolí nebydlí a problémy místních je ani nezajímají. Všude ve vyspělých státech si lidé přírody váží a chrání, jenom u nás je tomu naopak. Zkuste jednou opravdu udělat něco v zájmu široké veřejnosti a nikoliv pro podnikatelské aktivity svých přátel.
-
Ač jsem velký příznivec cyklistiky, k tomu zveřejněnému návrhu mám několik výhrad:
-
OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ: Střižák je místem hnízdění a výskytu spousty i vzácných živočichů, požívá z této pozice i speciální ochrany, plánovaný singletrail se přímo dotýká takto vymezených ploch.
-
DEGRADACE STŘIŽÁKU: Zřízení singltrailu zákonitě povede ke zvýšení tlaku na budování další infrastruktury. Na sociálních sítích již nyní mnozí lidé i samotní navrhovatelé projektu zmiňují potřebu zlepšit příjezdové komunikace, vybudovat "přírodní parkoviště" a návazné služby (záchodky, síť odpadkových košů atd.). Zcela zákonitě to povede k potřebě zvýšení dopravní obslužnosti a automobilové dopravy. Nedělejme si iluze o tom, že uživatelé singletrailu (mnohdy s dětmi) budou tlačit svá kola půlhodiny do strmého kopce. Takových bude menšina. Tlaky na proměnu Střižáku na "druhou Větruši" nebo rozsáhlý sportovní areál (se sjezdovkami atd.) jsou v Ústí dlouholetým evergrýnem. Mám obavu, že když se nyní "pootevřou dveře", už je nepůjde zavřít. Střižák by měl jednoznačně zůstat klidovou zónou, pokud někam směřovat intenzívní sportovní aktivity, tak jednoznačně na Miladu.
-
BEZPEČNOST: Střižák je klidová zóna, kde se setkávají pěší, pejskaři, cyklisté, běžkaři, výletníci, běžci, koňáci - zatím prakticky bezkonfliktně. Rozhodně by se neměla vyčleňovat území pro výhradní využití specifickou skupinou obyvatel. Tyto singltraily jsou však naplánovány v bezprostřední blízkosti obytné zóny (Všebořice / Bukov / Klíše) se zvýšeným pohybem dalších uživatelů - hrozí tak střety cyklistů s lidmi a zejména pak např. s volně pobíhajícím psy s nebezpečnými následky pro zvíře i člověka. Projížděl jsem si informace o dalších singletrailech, které jsou v projektu doporučovány jako reference, naprostá většina je jich situována do větších vzdáleností od obytných zón než zde. Důvod je zřejmý. Na Miladě mají singletracky a singletraily mnohem větší rozvojový potenciál (sportovně i komerčně). Navíc Milada je dopravně mnohem lépe dostupná, v brzké budoucnosti snad bude konečně dořešeno i cyklistické propojení s centrem města, které bude s ohledem na mnohem menší převýšení mnohem příjemnější než krpál na Střižák.
-
NEPROJEDNÁNÍ S VEŘEJNOSTÍ: Tento projekt nebyl předem projednán s veřejností, téma se do tohoto Fóra dostalo až po tlaku části dotčené veřejnosti, která se o schvalování dozvěděla prakticky náhodou doslova v hodině dvanácté. Navíc týdenní lhůta na vyjádření veřejnosti je nezvykle krátká. Rovněž chybí prezentace projektu s možností kladení dotazů apod. (Jediné, co je k dispozici, je tento PR materiál předkladatelů.) Transparentní rozhodování si představuji trochu dost jinak. V každém případě při realizaci takto špatně komunikovaného projektu zákonitě hrozí konflikty s veřejností.
-
-
Dobrý den. S vybudováním trailů nesouhlasím. Jak už zde bylo uvedeno, jedná se o lokalitu hojně navštěvovanou obyvateli z přilehlé lokality (pejskaři, běžci, chodci i cyklisti), kteří si do dnes vystačili i bez organizovaných tras a nevidím důvod vyčlenit kus společné krajiny, jen jedné skupině obyvatel. Myslím, že jako cyklo ráj, je zde nákladně budována oblast kolem Milady, tak bych bych realizaci směřovala tam, jako přidruženou aktivitu na kole. Milada umožňuje značný rozptyl návštěvníků, že se jednotlivé druhy provozovaných činností nemusí křížit, jako by k tomu došlo na Střížáku. Ten bych nechala jako udržovanou relaxační část pro obyvatele převážně z dochozích částí města - Klíše, Všebořice, Bukov...
-
@admin_bb
Souhlasím s podmínkou, že nebudou budovány komunikace pro auta, a že dojde k citlivému propojení se stávajícími stezkami. Stezky by měly být přírodní jak je známe z Alp a jiných i českých destinací. Předpokládám, že bude existovat jasný řád a pravidla. Obavy obyvatel chápu, ale nemůžeme se stále zaklínat jen obecnou neposlušností. Určité regule pak přírodě spíše pomohou ... No a snad na závěr: je sice fajn mít relativně krátké traily zde, ale byl bych rád, aby se město ve spolupráci s Teplicemi a hlavně Krajským úřadem zamyslelo také už konečně nad traily v Kruškách nad Přestanovem. -
Dobrý den i já se připojuji k již zmíněním argumentům proti singletrailu. Střižák je unikátní lokalita ve smyslu opravdové přírody v úzkém sepjetí s městem. Fakt, že zde nejsou vyasfaltované cesty a vydlážděné chodníky je sám o sobě pozitivní. Opravdu je nutné všechno "revitalizovat", upravovat, vymýšlet sportoviště pro nové sporty (předpokládám, že za 10 let bude v kurzu něco jiného) ? Připadám si jako boomer když chci, aby v okolí města zůstalo jedno z mála nezastavených území, která slouží k rekreaci v té podobě, v jaké je od nepaměti. To, že tyto myšlenky, které se následně přenesly na papír vznikly bez diskuze s těmi, kdo kopec nejvíce využívají, mne bohužel nepřekvapuje. Práce města s jeho (bohužel pár) aktivními občany je dlouhodobě tragická a je to jeden z důvodů, proč z Ústí každý mizí pryč. Prosím vemte si tento svůj záměr na Miladu, z té už beztak vznikne druhý Macháč a nechte Střižák lidem, kteří k němu mají vztah.
-
@ales
Ahoj. V podstatě souhlas. Tady je spíše špatná ta komunikace obecně ... Přes tato fóra se stejně asi nedomluvíme. -
@pavel-nový On spíš hrozí scénář: autem nahoru - dát si 3x trailové kolečko - autem dolů.
-
Dobrý den, s vybudováním singletrail na Střížovickém vrchu souhlasím.
Je to výborný nápad ! -
Zdravím,
jednoznačně nesouhlasím. Spolek ani město není schopno se postarat ani o stávající tratě.
Už nyní po cyklistech, kteří se zde věnují sportovním aktivitám zůstává dost velký nepořádek.
-
navezené haldy suti a palet. Palety se zde rozpadají. Nakonec zde po nich zůstanou jen hřeby, kterými si lidé nebo divoká zvířata propíchnou chodidla. Poházené a rozpadající se pneumatiky od jízdních kol.
-
Po závodech se moc neuklízí na trasách zůstávají pásky nemluvím o množství poházených energetických nápojů.
Každý má plná ústa sportu ale většina takto sportujících si přijede autem až na místo. Tihle sportovci jsou malinko k smíchu. Respekt těm, kteří umí Střížák zdolat i do kopce
Co se týče automobilového provozu. Komunikace zde nejsou uzpůsobeny k provozu. Proto naši sportovci začínají jezdit i po loukách které nejsou komunikacemi, ale soukromými pozemky. Napadlo sportovce zda někomu smí jen tak přejíždět po pozemku?
Za mě spíše investujte do úklidu Střížovického vrchu. Pokud nebudete chodit jen po známých stezkách zjistíte, že v bývalých kamenolomech jsou kusy plastu z vykuchaných aut, který sem nějaký dobrák uklidil.
Běžte s tím k šípku
Saša
-
-
Jsem rozhodně PRO vybudování singl trailů. Střížák je myslím dost velký pro všechny a tenhle projekt je příležitost jak pro obyvatele města udělat zase něco nového a v relativním dosahu. Vždyť se nejedná o žádný megalomanský projekt, který by krajinu a přírodu zničil, ale pomůže k usměrnění pohybu jednoho z okruhu obyvatel Střížáku a to zábavnou formou. Podle návrhu a plánů nezasáhnou stávající pěší cesty a tím, že jsou Traily budovány jako jednosměrné, tak dojde k větší bezpečnosti pro všechny, tedy pěší, běžce i cyklisty. Spousta rodičů by chtěla, aby děti trávili více času venku a nejlépe při sportu. Tenhle projekt může přimět k cyklistice více dětí protože bude zábavnější a zároveň bude pro děti bezpečnější. V současné době je pro Ústečáky cyklisty daleko nebezpečnější cyklostezka podél Labe, protože se tam pohybuje Spousta bruslařu, běžců chodců a navíc také pejskařů se psy na vodítku a to je pro děti na kole to nejhorší. A na Miladu se ne každý s dětmi může dostat. Singl trail na Střížáku je další příležitost jak udržet děti venku a právě ve skvělém dosahu pro všechny.
-
@tomekusti Zdravím Tome, už nyní je vliv cyklistů na prostředí špatný, mohl by jste někdy vytáhnout paty z domu a jít se tam podívat na vlastní oči, jak jsem již zmiňoval níže. Poházené pneumatiky z kol, rozpadající se palety na troud vyvezená suť. Ponechané pásky, které zarůstají do země, poházené plechovky od energetických nápojů. Není to moc hezký obrázek.
Byl bych pro, ale ti kdo spravují nebo prosazují další tratě si další tratě nezaslouží. Nejsou schopni se postarat o to co mají nyní. Raději je poprosím, ať věnují energii do úklidu Střížovického vrchu. -
Dobrý den, jsem pro výstavbu.
Sám jsem cyklista, ale z Bukova chodíme s rodinou často i pěšky.
Jsem ekologicky založený člověk a sbírám pravidelně odpadky při cestě, stejně tak i zastavím na kole a hodím do batohu - je třeba se tím ale chlubit když nejsem přímo Klíšský?
Myslím si že přírodní traily jsou jakousi přirozenou součástí urbanizovaného lesa. Nepočítejte s nějakou velkou návštěvnosti kvůli dvou krátkým trailum které prakticky budou kopírovat již vyšlapané cesty.
Zvěř cyklistou na trailu není rušena, cyklista projede potichu a je relativně rychle pryč z místa, narozdíl od většinou hlučných pěšáků.
Ideální parkoviště (pokud by měl někdo potřebu přijet) je nad plaveckým koupalištěm. Hlavně to horní je prakticky nevyužité a je to kousek na kopec. Běžný Ústecký cyklista jede na tak malý kopec na kole a nemá potřebu jezdit autem.
Spíše mi vadí čtyřkolky a motokrosky, které jezdí po hřebeni směrem od Podhoří. Ty dělají bordel na celém Střižáku a nikdo to neřeší, policie nekoná. Příjezdová cesta k Pohodě stejně není vhodná pro běžný osobák.
Jinak také nerozumím těm paletám u Pohody, ty by si měli kluci co tam jezdí uklidit a spálit. Ale to nemá nic společného s touto iniciativou.
Traily jsou plně přírodní a jsou nevyhnutelným, udržitelným spojením člověka a lesa.
Pojďme to zkusit. Davy určitě nečekejte a uvidíte, že o cyklistech ani nebudete vědět... 🙂 -
@alexandr Střížovický vrch jsem využíval jak na venčení psů, tak na vycházky a i na sport. Mám rád jízdu na kolech a sport obecně. To, co město nabízí, je unikátní věc a taková nabídka nepřichází každý den. Věřím, že když se dobře stanoví pravidla, tak budou spokojení i lidé, kteří zde nesouhlasí s projektem. Moje děti se už těší - děkuji za tento projekt - že motivujete děti ke sportu.
-
@david právě proto že je Ústí, jakožto krajský město mrtvý a lidí z něj odcházejí, tak je třeba aby město konalo a bylo atraktivní a aktivní v podpoře cyklistiky.
A stejně tak pár místních může blokovat rozumný veřejný zájem sto tisícového města?
Na FB je také vidět hodně negace a je úplně jasné, že to není běžný, většinový pohled na problematiku.