Střížovický vrch - singletrail
-
Jaký je váš názor na vznik cest pro horská kola
Spolek Za rozvoj terénní cykloturistiky MTBWork požádal vedení města o pronájem pozemků v okolí Střížovického vrchu za účelem rozvoje lokality, spočívající ve vytvoření a provozování cest pro horská kola, tzv. singletrailových tras.
V původní žádosti ze dne 3. 11. 2020 spolek navrhoval vybudovat tratě na severní a východní straně Střížovického vrchu, ze strany od Všebořic a Klíše. Vzhledem k zamítavému stanovisku odboru životního prostředí MmÚ a následnému jednání s vedením města byl původní rozsah žádosti upraven do podoby, která je předkládána. V této fázi by došlo ke zbudování dvou tras – lehkého a středně lehkého trailu. Trasy budou provozovány bezplatně a budou přístupné veřejnosti.
Lehký trail se bude nacházet na pozemcích p.č. 855, 856, 859/1, 863, 867/1, 867/4, vše v k.ú. Bukov. Středně lehký trail se bude nacházet na pozemcích p.č. 854, 855, 856, 859/1, 863, 867/1, vše v k.ú. Bukov a 1914/1, 1914/4, 1917/2, 1917/3, 1917/7, 1922/2, vše v k.ú. Klíše.
Přesné trasy trailů se mohou s ohledem na možností v terénu a vyznačení biokoridorů a biocenter mírně lišit. Traily nebudou vedeny po stávajících pěších stezkách. Příjezdy na začátek trailů budou i s ohledem na podmínku odboru životního prostředí vedeny po stávajících cestách a v rámci výstavby do nich nebude zasahováno (stoupací trail). Doplňující informace včetně fotoplánů tras naleznete níže.Prosíme, využijte prostor k diskusi a sdělte ostatním svůj názor na tento projekt. Výsledky diskuse budou podkladem pro další jednání Rady města Ústí nad Labem. Diskutovat můžete do pondělí 1. března. Pro vložení nového příspěvku do diskuze je třeba se zaregistrovat.
-
@admin_bb Souhlasím s realizací, protože v nejbližším okolí Ústí nad Labem nic podobného není.
-
Podpořil bych realizaci. V širokém okolí nejsou žádné legální singletreky dostupné.
Dle studie proveditelnosti nezasahuje do obydlené ani do zahrádkářské oblasti. Stejně tak neovlivní pohyb pěších.
Jako další benefit vidím napojení na již stávající MTB okruhy. Tyto okruhy slouží pro trénink dětí, singletreky budou pro jejich rozvoj velký benefit.
Nejedná se o stavbu závodního polygonu, není tak příliš zatěžující pro přírodu a zvěř. Případné navrácení do původního stavu není složité.
Podobné projekty jsou v provozu v několika městech a veskrz nemají negativní přínos. Poslední přírůstek je i Dečín: Klobouk Trails.
-
Vznik oficiálního trailu by otevřel novou možnost terénní cyklistiky v Ústí nad Labem a okolí. Na Střižáku se již takové cesty nacházejí a nové by byly jen přínosem pro malé i velké.
Chápu, že pro malou část občanů by zvýšená koncentrace cyklistů mohla být nežádoucí, ale tohle je o vzájemném respektu nás spoluobčanů.
Doufám, že projekt dostane zelenou a brzy se na trailu svezeme. -
Dobrý den, s realizací tohoto projektu nesouhlasím. Zde je stručné odůvodnění v pěti bodech:
- Myslím si, že Střížovický vrch by měla být lokalita pro všechny jak už běžce, pejskaře, ale také i kolaře. Bohužel se domnívám, že po realizaci tohoto projektu se počet kolařů zvýší na takové číslo, že pak pohyb pro chodce/běžce/pejskaře bude nebezpečný (jak už se tomu někdy stává i dnes).
- Na Střížovický vrch to také přitáhne velké množství aut – jak už dnes můžeme vidět u některých kolařů, kteří si tam prostě musí vyjet autem. Takže v budoucnu asi parkoviště pro kolaře…, což považuji za naprostou nehoráznost!
- Není tam na to prostě dost místa. Myslím si, že okolo Ústí nad Labem je dost příhodných míst, kde něco podobného realizovat – třeba Milada.
- Dále mi vadí, že projekt nebere ohled na biokoridory zvěře – ve všech navrhovaných trasách prokazatelně žijí nebo hnízdí chránění živočichové!
- Snažíte se vytvořit ‚turistickou atrakci‘ na místě, kde se to opravdu nehodí. Je to místo, kam se obyvatelé přilehlých čtvrtí chodí procházet a trávit svůj volný čas v přírodě. Pro mě tento ‚podnikatelský záměr‘ představuje jen zničení části unikátní lokality v Ústí nad Labem (jako například krytá sjezdovka před několika lety).
-
@matyáš
-
nejvíc stezky budou využívat děti, které zde již trénují na stávající stezkách. Ti dojíždí na kolech. Také se nejedná o stavbu ala Klínovec.
-
není, na spoustě míst jsou ilegálně postavené stezky, protože nešlo stavět legální cestou. Navíc zde je již zázemí MTB Oddílu. Milada je nemyslitelná, jak se nápoji na město? Jak budou děti dojíždět na tréninky na Miladu? Proč ještě víc tříštit lokality.
-
míst na procházení je v Ústí nespočet. Nejblížši legální traily jsou Klíny, naprosto odlišný druh stezek než se mají stavět na Střižáku. Navíc stezky nemají místo kde by protínaly stezky pro pěší.
Podobných projektů je v ČR spousta a nikde netrpí pěší ani cyklisté. Naopak to nastaví mantinely kde se má kdo pohybovat. Vyhneme se tím tak k alibistickým dohadám.
-
-
S projektem nových trailů nesouhlasím.
Stávající budiž, ale s novými by přibyla další zátěž přírodě, které nám tu již moc nezbývá a především by jsme přišli o další kus klidové zóny. Střížovický vrch není tak rozlehlý aby se další část ukrajovala pro tento sport. Myslím, že taková Milada je jistě vhodnější a zde nám pak může zůstat kopec na klidné procházky s rodinou. Jsme rádi za tenhle kus přírody uprostřed města! -
Hezký večer.
Nemám nic proti cyklistům, ani single... nemám problém s oživením Střížáku, ani s vzájemným pochopením mezi cyklisty, pěšími, pejskaři a dalšími všemi, krom těch, kteří přijedou autem, a pokud nedojedou až na vrchol, pak alespoň co nejblíž.Problém tedy vidím právě v dalším nárůstu počtu aut na kopci a na jeho úpatí. Již bylo zmíněno, že aktuálně předkladatelé tvrdí, že v plánu není dobudování parkoviště a infrastruktury, jak bylo navrhováno původně. Také bylo zmiňováno, že traily využijí hlavně děti, ale i jejich rodiče a spousta dalších. Kde ale tedy budou všichni parkovat? Dá se předpokládat, že děti přijedou samy na kole, rodiče je dovezou, způsobně je i s kolem "vysadí" pod kopcem, zaparkují na vhodném místě a poté za nimi dojdou? Dá se předpokládat, že všichni budou parkovat "daleko" od trailů a nebudou mít nutkání vyjet až na start?
Když jdu na Střížák, nosím si odpadky domů... Kde skončí všechen odpad?
A kde budou všichni vykonávat potřebu?
Tak, jak je projekt navržený, s ním souhlasit nelze. Snad v případě, že by byl omezen vjezd motorových vozidel, např. pouze na dopravní obsluhu, a zajištěna jeho vymahatelnost, např. dohledem městských strážníků, a rovněž vybudováno alespoň základní hygienické zázemí ve formě toalet a odpadkových košů. Není ale pochyb, že i v takovém případě by Střížák pomalu přestával mít své kouzlo "klidné oázy".
Souhlasím s myšlenkou vybudovat singletraily v okolí Milady. Areál je v blízkosti města, určený pro rekreační využití, v jeho okolí se buduje zázemí pro (nejen) cyklisty a vybudování trailů se negativně nedotkne obyvatel Klíše, Bukova a Všebořic.
-
Nesouhlasím s realizací na Strizovickem vrchu. Duvody jsou tady popsany uz ostatnimi a ja s nimi souhlasim. Strizak by mel zustat klidovou zonou pro rodinne prochazky, pejskare, bezce atp. Moc jich v centru mesta nemame. Milada se zda urcite vhodnejsi.
-
Dobrý den, s realizací nesouhlasím. Střižák je místem, které využívá velké množství lidí k procházkám s dětmi a psy, běhání, cyklistice. Už dnes si na kopci cyklisté vyžití najdou. Pokud by se budovaly stezky pro singletrack, pak bude nejen ohrožena bezpečnost dětí a zvířat, protože bikeři jezdí opravdu rychle, ale obávám se i zahlcení auty. Střižák je krásný kus přírody uprostřed města a přiznám se, že vůbec nefandím takovýmto zásahům a snahám měnit přírodu za každou cenu pro pohodlí a zábavu lidí. Měli bychom se naopak snažit zachovat Střižák takový, jaký je.
-
@admin_bb Určitě souhlasím s vybudování singeltrailu. Ve městě ani v blízkém okolí nic podobného legálního není. Střižák je dobře dostupný a pokud nebudou narušeny současné pěší trasy, tak je to ideální místo :)
-
Dobrý den, jsem každodenní "uživatel" Střížovického vrchu a dlouhodobý pečovatel o toto místo, detailně znalý situace. Střížovický vrch si zaslouží ochranu jako jedno z posledních klidových a unikátních míst přímo v centru města, které dosud bylo téměř nedotčeno zásahy. Krajina sice kulturní a vágní, přesto právě onou vágností uprostřed města cenná. Před lety jsme zabránili jeho destrukci v podobě obří kryté sjezdovky. Bohužel tlak na jeho "zatraktivňování" nebo zpřístupňování čím dál většímu množství lidí se ani po té nepřestal stupňovat. Určitě mi nevadí setkávat se v místě s jednotlivými cyklisty a nadšenci, kteří si stejně jako pěší a pejskaři užívají ještě relativní klid tohoto místa a kteří jsou schopni respektovat druhé, zvěř, neprodukovat odpad a nejezdit na kopec autem. V poslední době se ale Střižák stává jakýmsi "drive-in" k rychlé spotřebě. Auta, čtyřkolky, kola, davy lidí, spousta odpadků, který sbíráme zase především my, místní. Soužití s cyklisty pociťujeme již nyní jako leckdy obtížné. Stává se, že na úzké lesní cestě, byť oficiální turistické, se velkou rychlostí vyřítí jezdec na mtb kole. Chodci i psi se dostávají do kolizí. Kromě obecného požadavku na ochranu místa mám k projektu samotnému několik konkrétních výhrad. 1) Projekt má být veden u Dantovy stezky - předkladatelé se netají tím, že chtějí zpevnit cestu od Všebořic až k Pohodě a případně zřizovat "přírodní parkoviště"(informace od Jana Váchy). Jakmile se ovšem jednou oficiálně zpřístupní Střižák pro auta, nebude možné tato již zastavit. Dantova stezka slouží především všebořickým a její změna na příjezdovou cestu pro auta a přetnutí stávajících cest traily, naruší její klid. 2) i přepracovaný projekt se velmi blíží ke koridorům zvěře, vymezených zákonem, v jednom místě se dokonce přímo dotýká tzv. USES celku. Předpokládám, že zvěř se přestane v těchto místech cítit v bezpečí a bude zaháněna blíže k lidským obydlím dolů do Všebořic. V místech trailů také prokazatelně žijí zvláště chráněné druhy drobných živočichů a ptáků. 3) Střížovický vrch by měl mít dávno právo na ochranu před vjezdem aut zákazem vjezdu, průjezd by měl být umožněn pouze majitelům pozemků a ošetřen systémem povolenek např. pro kynology či pořadatele závodů tak, jak je tomu na Miladě. Je zcela kontraproduktivní lákat na již tak auty přetížený a poškozovaný Střižák auta další. Původní, mnohem rozsáhlejší projekt bikecentra, který byl OŽP zamítnut, neboť nerespektoval USES celky a biokoridory, obsahoval záměr budování infrastruktury, včetně parkoviště a pracoval s "dobrou dostupností pro auta shora i zdola". Projekt byl sice významně přepracován, ale nikde není dáno, že není jen prvním krokem k rozšiřování. Unikátnost místa by měla být tou největší hodnotou. Budování infrastruktury v tomto autenticky přírodním místě není skutečným veřejným zájmem. Veřejným zájmem je péče o přístupové cesty a stezky pro pěší, péče o kultivaci zeleně na rozhraní s obytnými zónami, čistotu místa, toho však ani přes četné podněty není municipalita dlouhodobě schopná.
-
@admin_bb
Myslím, že podobná aktivity v Ústí chybí a budu vznik podporovat. Chápu i obavy těch, kteří chtějí ochránit přírodu a klid na Střižáku a k tomu právě slouží tato diskuse, která bude hledat ideální průnik obou táborů. Přesto si myslím, že jde ale o vhodné a realizovatelné využití pozemků a budu se na singletreky těšit ! -
Kategoricky nesouhlasím, a to zejména s parkovištěm a příjezdem pro auta. Pokud si do jedné z posledních klidných přírodních zón ve městě přivedeme auta, tak si budu klepat na čelo, co jsme to za město. Slovy hovoříme o potřebě rozumného využívání krajiny, ale když dojde na činy, tak asfaltujeme a parkujeme a přitahujeme dopravu. To opravdu nemá budoucnost, auta naráží na limity existence ve městě, je potřeba hledat jiná řešení. Až vybudujeme parkoviště, tak nebude cesty zpět.
Cyklistiku na Střižáku ano. Auta ne. Vezměme to jako výzvu: "vyšlápněte si na Střižák a sjeďte si dolů – a chovejte se u toho tiše a ohleduplně, jsou tu další lidé a zvířata". Buďme město, které si obklopenost přírodou a zajímavost krajiny dá do vizitky, používejme to v propagaci. Jinak se image špinavého města plného fabrik nezbavíme.
-
Dobrý den všem, přicházím v míru :) Neodmítám aktivní trávení volného času všech bez rozdílu věku v přírodě, ale zároveň odmítám větší narušování dalšího kousku přirozeného prostředí, které se nám v centru města ojediněle nabízí. Sami uznejte, že vyžití tam nyní máte i za tohoto stavu a že singletrail by byl začátek a podpora toho, proti čemu tady místní řady let bojují - aby se stal z jednoho z výběžků Českého středohoří lunapark. Strašně moc si tam místní mafiáni přáli hrát golf nebo jezdit na lyžích. Neprošlo to. Není tu prostor pro výstavbu parkovišť, vedení města ani obvodu v životě nezajistí plynulý chod, AVE v životě nebude sbírat odpadky po celém prostoru. Tak si nedokážu představit, že to, co potkávám na Miladě za davy, bude jezdit na Klíši. Stačí nám plavecká hala ad. Bohužel už se po několika cyklosoutěžích na Střižáku i u mně vytratila představa o slušném jezdci na kole - je po nich nepořádek, někdy přijíždí nečekaně z míst a dostávají mě i členy mé rodiny do nepříjemných situací (vystraší nás rychlou jízdou ad.). Zároveň si přeju, aby měla v prostoru, kde žiju, nárok na klidný život i divoká zvířata. Pojďme se navzájem respektovat a zkusit nechat alespoň nějaký kus přírody přírodou a nezneužívali ji jen pro své osobní chvilkové potěšení. Podpořila bych maximálně zlepšení překážek tréninkového místa v horní části vrchu, kde děti skáčou na paletách.
-
S projektem souhlasím už jenom z několika důvodu.
- dojde k oddělení dvou různých skupin, které se pohybují jinou rychlostí (kolize mezi cyklistou a pěším chodcem)pěší chodí po vyznačených cestách (turistická cesta) cyklista se pohybuje po své vyznačené cestě.
2.dojde k z zpřístupnění části kopce který je sice protkán spoustou stezek. Stezky jsou ve svahu a v mapách jsou zaneseny jako lesnické cesty (tyto cesty smí legálně využívat pouze správa lesa atd., pěší je tam ilegálně, cyklista je tam ilegálně).
3.zbudování zádržného parkoviště které budou moci využít jak cyklisté, tak lidé na procházce. Spousta návštěvníků k parkování využívá stání na louce. U silnice mezi Střížovicemi a Všebořicemi. Pokud se zakáže vjezd autem na střižovický vrh budou muset lidé parkovat jinde, takže zaplní místa stávajícím obyvatelům městských částí Všebořic ,Klíše. - zbudování WC. Doteď drtivá většina návštěvníků chodí do lesa jak pěší ta cyklisté. To samé i s odpadem. Jedna z málo možností kde se dá vyhodit odpadky je u hospody Pohoda. A to je na takhle velký kopec žalostně málo.
- dojde k oddělení dvou různých skupin, které se pohybují jinou rychlostí (kolize mezi cyklistou a pěším chodcem)pěší chodí po vyznačených cestách (turistická cesta) cyklista se pohybuje po své vyznačené cestě.
-
Odpadky, které si civilizovaní lidé do přírody přinesou, si taky odnesou. Koše jsou kontraproduktivní.
-
Pěkný den. V zásadě souhlasím s negativním názorem na věc – zejména na základě podnětů Ondřeje a Petry.
Vůbec bych se nebál se ostře vymezit. Tahle lokalita je jako jedna z mála dostupná z centra do 30-ti minut pěšky a nabízí vcelku neupravený terén k procházce. Tzn. autentický dojem přírody. Větruše tohle nenabízí, Střekov leda nad Novou vsí. Erbenova vyhlídka je plná neustále s výhledem na zástavbu. Pro oblast Chuderova by se měla založit organizace pro urážení urbanistické kvality.
Jakmile se systematicky začne prostředí vrchu upravovat, je to (a trochu se červenám, jak to zní boomer) stane se to krajinou urbanizovanou a v podstatě z něj zmizí kouzlo. Argument geografickým oddělením je irelevantní, je logické, že okolní infrastruktura bude muset časem na vytvořený prostor na takovou poptávku po trávení volného času reagovat.
Obecně zastávám názor, že by ten nejslabší účastník prostoru (rychlostí, nároky atp.) – pěší měl být prioritní. Dovolím si úskočnou metaforu – je to jako chodit kolem hradby kovových stojících leasingů do velkého parku na procházku na asfaltu.
Tohle rozhodnutí by neměly ovlivňovat skupiny dojmologů, mezi které se řadím, jak ze strany kolařů nebo pěších nebo propagátorů střelby pand. Pro tohle je potřeba lidí z oboru, kteří tématu krajiny a enviromentu rozumí a jim posléze naslouchat.
-
Vybudování oficiálních singltrail stezek na místě, které už cyklisté aktuálně využívají, mi přijde naprosto logické a rozhodně bych to uvítal, protože míst pro sportovní vyžití mládeže je zde stále velký nedostatek. Je jasné, že je budou využívat hlavně děti, které tady trénují už teď a cyklisti, co si to sjedou jako spestření své trasy přes Střižák. Tohle rozhodně není něco, co by přitáhlo nějaké davy, takže protiargument, že tam kvůli tomu kriticky naroste pohyb aut mi přijde úplně scestný. Navíc stezky tohoto charakteru a tak malého rozsahu budou mít naprosto minimální vliv na okolní přírodu, což potvrzují studie z jiných lokalit typu Trutnov Trails, které jsou navíc výrazně většího rozsahu. Chápu, že místní se nechtějí dělit o "svojí" rekreační oblast, ale je třeba si uvědomit, že veřejný prostor by měl sloužit všem a podobné projekty jsou velmi prospěšné, především pro mládež.
-
S projektem trailů na Střížáku nesouhlasím. Místní, ale v současnosti už pravděpodobně i ostatní Ústečáci lokalitu vyhledávají/li právě proto, že to je kus té zdánlivě "opravdové" přírody. Terén, výhledy, zvěř...to vše navozuje dojem klidného koutu prakticky uprostřed města. Že je takových míst po městě hodně? A kde prosím pěkně? Charakterem jsou jinde, ať už je to Erbenka, Mariánka, Střekov... Vždy jsou úzce navázány na okolní zástavbu, Střížák je přeci jen alespoň trochu odstíněn. Jako takový může posloužit k relaxaci i sportu různým skupinám lidí, ovšem má-li to být v moderním duchu, není totálně postavené na hlavu zabudovat tu - byť "přírodní" - parkoviště, umožnit vjezd autům v době, kdy se celosvětově řeší nadměrné využívání automobilové dopravy, kdy se hledají cesty, jak lidi přimět k využívání MHD, sdílených dopravních prostředků anebo - světě div se - pěší chůze? Pokud chci na Střížáku sportovat, musím tam dojet autem? Není spíš výzva jej vyšlapat/vyběhnout/vyjet na kole? Má logiku místo snahy o vybudování lepší image města jen dál pokračovat v tom, že si zničíme i tu malou iluzi přírody v samém středu? Už teď je otřesné, když se na kopci prohánějí čtyřkolky, je to bezohledné vůči všem ostatním. Zlepšení infrastruktury pro zpřístupnění trailů to jistě nezlepší. Za místního, téměř každodenního uživatele lokality prosím, aby byly brány v potaz námitky nás, kteří zde žijeme, a ohledy na to, že zde nežijeme sami, ale žije zde také spousta zvěře, která je narůstajícím množstvím návštěvníků stresována už teď.